שעות עבודה | ימים א' עד ה' 8:00-20:00 | ימי ו' 8:00-15:00
twitter facebook-call facebook-call facebook-call

גירושין בהסכמה – מגשרת במקום מאבקים משפטיים

18.05.2023

איך מגשרת יכולה לתרום לתהליך של גירושין בהסכמה? התשובה לכך בסיפור הבא:

מגשרת וטלוויזיה:

"משפחה טובה", הסדרה החדשה והמומלצת בחום שעלתה לשידור בערוץ הראשון בנובמבר 2014 (בבימויו של אלון זינגמן ועל פי סיפור חייו של הבמאי איתן פוקס), מפלחת באזמל עדין את המורכבות שמאפיינת הליכי גירושין בישראל. בין השאר, הסדרה משרטטת את הקושי הפסיכולוגי והרגשי (כמו גם הכלכלי והפיננסי) שעלול להיות להליכי הגירושין לא רק על בני הזוג הנפרדים אלא גם על ילדיהם וקרוביהם.

על פי הנתונים הרשמיים לשנת 2013, כפי שפורסמו על ידי בתי הדין הרבניים, כ-11,200 זוגות מתגרשים בישראל בכל שנה (ומדובר בעלייה עקבית של כ-5.8% מאז שנת 2010). עם נתונים כאלה, אין זה פלא שרבים תוהים איך עוברים גירושין בשלום ואיך צולחים את טלטלת הפרידה עם "מינימום נזקים ברכוש ובנפש".

אמנם התשובה לכך מורכבת ומשתנה ממקרה למקרה, אך דבר אחד ברור כמעט לכל העוסקים בתחום. גירושין בהסכמה נהנים מיתרונות רבים לעומת מאבקי גירושין בבית המשפט במיוחד בשיתוף עם מגשרת. בכתבה קצרה זו, אסקור בקליפת אגוז את הטעמים המרכזיים לכך.

מגשרת וגירושין בהסכמה – בשביל הילדים

גירושין בהסכמה ועזרת מגשרת הם הדרך הטובה ביותר לסיים את חיי הנישואים, והדברים נאמרים ביתר זאת בגירושין עם ילדים. מחקרים אשר בדקו את הנושא עמדו לא אחת על ההשלכות שיש להליכי גירושין על הילדים המשותפים. אגב, השלכות אלה אינן נוגעות רק להיבטים פסיכולוגיים וחברתיים, אלא גם משפיעים על רווחתם הכלכלית של הילדים ועל הקשר שלהם עם הוריהם ביום שלאחר מתן הגט.

היבט חשוב נוסף שיש להתייחס אליו מבחינת הילדים הוא אופי הקשר שנותר בין ההורים לאחר הפרידה. מאבקים משפטיים עקובים מפסקי דין והחלטות ביניים עלולים להביא את ההורים ל"קו הסיום" כאשר הם מותשים, מאוכזבים ובעיקר כעוסים. מכאן, הדרך לנתק בין ההורים או לתקשורת לקויה הוא קצר. מיותר לציין כי יש לכך גם השפעה ישירה על הילדים (ובמיוחד על ילדים קטינים אך גם בגירים כמובן). לעומת זאת, גירושין בהסכמה יכולים בהחלט לאפשר להורים לנהל לאחר הפרידה מערכת יחסים סבירה. הליכי גירושין בהסכמה יכולים לשים את הילדים במרכז מבחינת סוגיות קריטיות לגביהם כגון אחריות הורית, הסדרי ראיה, מזונות ועוד.

מגשרת – בשביל הרווחה הכלכלית:

תוצאות מחקר אשר פורסמו לאחרונה במגזין החדשות היוקרתי US News & World Report, ואשר עסקו בהיבטים הכלכליים של הגירושין, הצביעו על נתונים שלא ניתן להתווכח עמם. גירושין בהסכמה "זולים" יותר בכ25%-50% מהליכי גירושין בבית המשפט.

גירושין פוגעים כמעט באופן מיידי בחוסן הכלכלי של הצדדים (או למצער, של אחד מהם). כאשר הפערים בין הבעל והאישה משמעותיים מבחינת נכסים והשתכרות הדברים נאמרים ביתר שאת. במקרים אלה, מאבקים משפטיים עלולים לגרום לתוצאות שאינן מתאימות לצדדים ביום שאחרי. הוסיפו לכך את העלות הגבוהה של ההליך המשפטי, היקר משמעותית מהליך של גירושין בהסכמה, והרי לפניכם מתכון בטוח למצוקה פיננסית.

במסגרת גירושין בהסכמה ותהליך גישור עם מגשרת, שני הצדדים פורטים את מלוא זכויותיהם ונכסיהם ומחלקים את "העוגה" בצורה הטובה ביותר. חשוב להדגיש כי גם כאשר הגירושין מתבצעים אל מול מגשר, וגם כאשר הצדדים מיוצגים על ידי עורכי דין ועורכים הסכם גירושין, טווח הפעולה מבחינת חלוקת הרכוש הוא רחב. הצדדים אינם חייבים להיצמד להוראותיו הדווקניות של חוק יחסי ממון ויכולים למשל לקבל החלטות אשר יקלו על חייהם לאחר הפרידה.

מגשרת ותהליך גישור – בשבילכם:

ההחלטה להתגרש איננה החלטה קלה ותמיד היא מלווה בתחושות מעורבות. גירושין בהסכמה הם נתיב פעולה אשר מאפשר לבני הזוג לבצע את המהלך בצורה הטובה, המהירה, האפקטיבית והצודקת ביותר. התהליך נעשה בהסכמה ובאמצעות שיחות משותפות ללא הטחת האשמות הדדיות על ידי עורכי דין מול שופט או דיין. כמו כן, מדובר בהליך עם שקיפות רבה אשר אמינות ורצון טוב עומדים בבסיסו. בניגוד להליכי גירושין בבית המשפט, גירושין בהסכמה אינם מאופיינים במאבק יצרי אלא בתפיסה בוגרת המקפידה לראות גם את היום שאחרי הגט.

בשביל היום שאחרי

בני זוג רבים אינם מודעים לכך שגם גירושין שהגיעו לכדי מאבק משפטי ופסק דין אינם בהכרח סוף פסוק. פעמים רבות, קיום פסק הדין של הגירושין איננו מתבצע במלואו וזאת בשל נסיבות שונות כגון הקמת תא משפחתי חדש, התבגרות הילדים, שינויים במצב הכלכלי, מעבר מקום מגורים וכדומה. אמנם הפרמטרים הללו נכונים גם לגבי זוגות אשר התגרשו בהסכמה, אך מחקרים מצביעים על כך שלהסכמי גירושין סיכוי טוב יותר להיקלט באורח החיים השוטף.

לסיכום

גירושין בהסכמה ותהליך גישור עם מגשרת הם ללא ספק נתיב פעולה נכון וטוב המציע שורה של יתרונות יחסיים ומוחלטים לעומת גירושין בבית משפט. בדומה לכל מחלוקת משפחתית, ככל שהדברים מסתיימים בהסכמה בין הצדדים, כך הסיכוי שהמחלוקת לא תעלה בעתיד גדול יותר. כאשר מדובר על גירושין, ובפרט על גירושין עם ילדים משותפים, הדברים נאמרים ביתר שאת.

מאמר זה נכתב על ידי עו"ד גילה עיני.

שלח
1
💬 Need help?
אפשר לעזור ?
דילוג לתוכן